Besöksnäring

Arjeplogs kommun deltar tillsammans med de andra destinationerna inom Swedish Lapland i en stor satsning för att hjälpa de små och medelstora företagen att vidga marknaden och öka innovations- och konkurrenskraften. Ansvarig på utvecklingsenheten är destinationsutvecklare Anna-Lena Goascogne och med henne arbetar bland andra utvecklingsstrateg Ingela Edholm-Forsberg, utvecklingssekreterare Erika Forsberg och kommunens kommunikatör, Fredrik Westerlund.

Aktuellt
Är din digitala närvaro i ordning? Vår checklista innehåller 6 enkla gratissteg för att synas bättre i bruset!

Länk till PDFPDF

Statistik från 2015
Gästnattsstatistiken TEM (turistekonomisk modell) visar att Arjeplogs inresande turism under år 2015 omsatte 215 miljoner kronor.
Omsättningen ökade med 12 miljoner kronor från 2014 och på 10 år har den kommersiella omsättningen ökat med 47 procent. Besöksnäringen anställde år 2015 171 helårssysselsatta.
Hotellgästerna spenderade 68 miljoner kronor i Arjeplog, en ökning med 98 procent på 10 år. Det är den ekonomiskt viktigaste boendekategorin.
Totalt genomfördes 315 300 turistiska gästnätter i Arjeplog 2015. Av dem var 224 000 i kommersiella boendeformer. Bland hotell, stugbyar, vandrarhem och camping var 44 procent av gästerna utländska, vilket gör Arjeplog till Swedish Laplands mest internationella besöksmål.


Publicerad av: Martin Stråmo
Senast ändrad: 03 januari 2017

Information

Destinationsutvecklare
Anna-Lena Le Goascogne
Telefon 0961-143 55

Kontakt

Öppettider
Växel: 0961-140 00
Mån-Tors: 7.30-16.30
Fre: 7.30-16.00

Sommartid (1/6-31/8) stänger vi 16.00 mån-tors och 15.00 fre.

Besök Tingsbacka
Mån-Tors: 8.00-17.00
Fre: 8.00-16.00

Lunchstängt: 12.00-13.00
kommun@arjeplog.se