Behöver du hjälp i hemmet kan du beviljas stödinsatser för sådant som du inte klarar på egen hand. Hemtjänst kallas detta stöd och beviljas som bistånd enligt socialtjänstlagen.
Hjälp i hemmet består av personlig omvårdnad och service.
Omvårdnadsinsatser ska tillgodose grundläggande fysiska, psykiska och sociala behov.
Till service räknas städning, hushållssysslor, inköp och ärenden, tvätt/klädvård, matlagning/matdistribution samt trygghetslarm.
Dina beviljade insater kan i vissa fall utföras av en anhörig/närstående. Som ersättning erhåller den anhörige ett ekonomiskt bidrag.
Den kommunala hemtjänsten är ett tryggt val med dygnet runt verksamhet i en och samma regi.
Vi vill tillgodose varje individs särskilda behov. Vi arbetar utifrån kontaktmannaskap och genomförandeplaner där vi tillsammans med dig planerar utförandet av dina beviljade insatser.
Vi finns inom hela Arjeplogs tätort. Vi finns även i glesbygd med grupper i Slagnäs och Laisvall med omnejd.
Vi erbjuder professionell omvårdnad och service utifrån beviljade insatser enligt Socialtjänstlagen (SOL).
Som enda utförare av hemtjänst inom Arjeplogs Kommun tillhandahåller vi professionell omvårdnad och service. Dygnet runt, inom tätort.
Undersköterske- och vårdbiträdesutbildning samt mångårig erfarenhet av vård - och omsorg.
Vi arbetar utifrån rättighetsförklaring vilket innebär att när du anmält behov om stöd och hjälp eller ansökt om bistånd enligt SOL eller LSS garanterar vi att vi följer lagstiftningens regler för tillgänglighet och handläggning:
En biståndshandläggare kontaktar dig inom 5 arbetsdagar. Äldre och handikappomsorgen kan vid akuta händelser, utöver kontorstid, nås via personal på Vaukagården. Handläggningen skall ske så snabbt som möjligt, utan att säkerheten eftersätts. Beslut skall fattas inom högst tre veckor efter att utredningen inletts.
Vi gör alltid en individuell biståndsbedömning utifrån din ansökan och dina behov
Ansökningsblankett finns i den högra spalten.
När man bor i hushållsgemenskap kan vi komma att ställa krav på att man bistår varandra med hjälp när det gäller serviceinsatser. Mer omfattande vårdbehov kan däremot inte anses ligga inom ramen för vad man normalt bistår varandra med inom familjen.
I första hand vänder du dig till din kontaktperson eller de andra medarbetarna i arbetslaget. Du kan även kontakta enhetschefen per telefon, via brev eller e-post. Dessutom finns en särskild blankett för klagomålshantering "Säg vad du tycker"
Publicerad av: Martin Stråmo
Senast ändrad:
Områdeschef
Bitte Westerlund
Telefon 0961 - 141 31
Bitr. enhetschef
Carina Juuso
Telefon 0961 - 141 46
Användbara länkar:
Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen Word, 42 kB.
Kontakt
Öppettider
Måndag-torsdag
08.00-12.00 och 13.00-16.00
Fredag
08.00-12.00 och 13.00-15.00
Vecka 25-32 måndag-fredag
09.00-12.00 och 13.00-15.00
Dag före afton
08.00-12.00
Dag före röd dag
08.00-12.00
Klämdag
10.00-12.00
Medborgarservice
0961 - 144 44
Mån-Fre: 08.00-16.00
kommun@arjeplog.se
Växel: 0961 - 140 00
Arjeplogs Kommun
Tingsbacka, Storgatan 20
Arjeplogs Kommun
Arjeplogs Kommun
938 81 Arjeplog
Växeltelefon: 0961 - 140 00
E-post: kommun@arjeplog.se
Organisationsnummer: 212000-2668
Bankgiro: 203-7273
IBAN: SE05 8000 0826 4405 3171 3386
BIC: SWEDSESS