Ditt ansvar vid kris och samhällsstörning

Myndigheter och medborgare har ett gemensamt ansvar att hantera katastrofer och andra kriser. Vid en samhällskris kommer samhällets resurser att gå till de mest utsatta i första hand, till exempel äldre, barn och sjuka. Du som klarar dig själv under normala förhållanden har därför ett ansvar att kunna klara dig i minst en vecka vid en allvarlig kris så att samhällets resurser går till att hjälpa mer utsatta grupper i samhället.

Det första som du kan göra för att bidra till den gemensamma krisberedskapen är att skaffa en god beredskap hemma. Se till att du har vatten, värme och något att äta. Att kunna kommunicera med andra och få information från media och myndigheter är också viktigt. När du bygger din hemberedskap är det viktigt att göra en analys över vad som är viktigt för just dig och din familj, och försöka hitta ett system som fungerar även i vardagen. Om ni till exempel är beroende av transporter kan det vara bra att se till så att bilen alltid är fulltankad eller att ni har alternativa transportmedel så som cykel; om någon i familjen är beroende av en viss medicin kan det vara bra att inte vänta med att hämta ut ny utan att se till att hämta ut ny medicin så tidigt som möjligt; om ni har barn så kan det vara bra att ha lite underhållning som inte kräver el, så som spel eller en kortlek.

Tips på saker att ha i din krislåda

Vatten och mat

• Dunkar eller flaskor fyllda med vatten. Räkna med minst 3 liter per person och dygn. Glöm inte att räkna med eventuella husdjur!
  • Mat som klarar förvaring i rumstemperatur utan kylskåp och frys, till exempel konserver, ris, pasta, bulgur, nötter och choklad.
  • Campingkök med bränsle. Utomhus kan du använda en grill.

Värme och ljus

• Det är bra att ha en alternativ värmekälla som inte drivs av elektricitet, exempelvis fotogen eller gasol. Tänk på att ha bra ventilation.
  • Sovsäck, filtar och varma kläder.
  • Tändstickor.
  • Stearinljus, värmeljus.
  • Ficklampa som drivs med vev eller batterier (inklusive extra batterier).

Informationsinhämtning

• Radio som drivs med vev eller batteri (inklusive extra batterier).
  • Lista på papper med telefonnummer till familj, anhöriga, grannar, sjukhus, kommun, räddningstjänst, andra myndigheter och andra viktiga nummer.

Övrigt

• Husapotek.
  • Extra mediciner.
  • Hygienartiklar, till exempel tvättlappar, blöjor, mensskydd och handsprit.
  • Kontanter.
  • Extra batterier.
  • Laddade powerbanks.

Publicerad av: Martin Stråmo
Senast ändrad:

Viktiga telefonnummer

Vid akuta nödsituationer
Telefon 112

Nationellt informationsnummer Telefon 113 13

Ej akuta ärenden, polis

Giftinformationscentralen
Telefon 010-456 67 00

Sjukrådgivning
Telefon 1177

Räddningstjänsten
Telefon 0961-141 12
raddningstjansten@arjeplog.se

Krisinformation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Öppettider
Måndag-torsdag