Arjeplogs kommun har under hösten och våren flyttat och sålt inventarier från Hornavanskolans motorlabb. Under försäljningen har våra rutiner brustit och vi arbetar nu för att utreda vad som hänt och säkerställa säkrare och bättre rutiner.
Mycket av inventarierna har gått till våra egna verksamheter (VA, renhållning, återvinningsgården, räddningstjänsten och gator och parker). Det gäller bland annat ett transportfordon, kompressor, pallställ, verktygsvagnar, motorlyft, plasmaskärare, metallkap, palllyft, bilkommunikation, tigersåg, domkraft, arbetsbelysning och lösa verktyg.
En CO-mätare för bilavgaser sålde vi till en annan kommunal utbildningsverksamhet, fordonsutbildningen vid gymnasiet i Arvidsjaur. Vi har samverkansavtal med dem om gymnasieutbildning och flera arjeplogsungdomar på utbildningen.
En personbil, en gammal Volvo som fordonseleverna haft som träningsfordon att meka med, annonserade vi ut på hemsidan för att sälja till högstbjudande. Det kom bara ett bud och vi sålde till den budgivaren.
Kvarvarande verkstadsinventarier sålde vi till en lokal företagare som tog på sig att tömma garaget åt oss. Vi har kvar möblerna och en BMW som vi inte kan avyttra, eftersom vi har ett åtagande gentemot BMW att inte göra det.
Privatpersonen som köpte Volvon var vid tidpunkten anställd på grundskolan och tidigare anställd på gymnasieskolan. Bilen såldes dock i en annonserad budgivning där alla hade chansen att lämna bud och ingen annan gjorde det. Företagaren som köpte kvarvarande verkstadsinventarier har en nära relation med en person som vid tidpunkten var rektor på grundskolan. Beslutet om försäljningen togs av en ansvarig chef utan att den privata relationen spelade någon roll. Vi ser ändå att det kan uppfattas som problematiskt och att vi borde ha säkerställt en bättre hantering.
Vi ser att det här inte i alla delar skett på det sätt som ledningsgruppen beslutat ska gälla vid försäljning. Det väcker frågor om rättvisa och transparens. Vi har därför registrerat det som en avvikelse och startat en utredning för att klargöra vad som blivit fel och hur vi ska undvika att det händer igen. Det är viktigt för oss att medborgarna ska kunna lita på att kommunen hanterar sina resurser på ett öppet och korrekt sätt. Vi kommer att ta fram tydligare rutiner för hur den här typen av försäljningar ska gå till framöver.
Här följer lite detaljinformation: