Arjeplogs kommun erbjuder från 1 januari 2024 varuhemsändning till invånare som är bofasta och har svårigheter att handla matvaror i butik. Denna tjänst är tillgänglig en gång per vecka och kostar 150 kr per tillfälle. Beställningen sker direkt från vald matbutik.

Så här fungerar servicen
Du kan beställa varuhemsändning 1 dag/vecka från en (1) matbutik, ej från flera butiker samtidigt. Butiken tar emot din beställning. De informerar dig om hur det fungerar med beställning och de talar om vilken dag varorna levereras.

Man får endast beställa varor kopplade till det egna hushållet och relaterad till daglig livsföring.

För att få kommunal varuhemsändning i Arjeplog:

  • ska läkarintyg eller journalkopia inkomma innan handläggning kan påbörjas om man är yngre än 75 år.
  • ska man på grund av ålder (75 år eller äldre), tillfällig eller varaktig sjukdom, skada eller funktionshinder inte för egen kraft kunna ta sig till butik.
  • måste man kunna ordna med beställning av varor själv.
  • måste man bo vid farbar väg (om inte så gäller post- och matbefordran).

Kontaktuppgifter till de olika butikerna

Coop Arjeplog, telefon 010-747 82 10, eller via mejl kn5080@coopnorrbotten.se.

Ica Nära Arjeplog, telefon 0961-103 95.

Slagnäs Lanthandel, telefon 0960-65 00 80, eller via mejl slagnaslanthandel@hotmail.com.

ICA Jäckvik, telefon 0961-210 50, eller via mejl info.jackvik@nara.ica.se.

Utkörningsdagar

Tisdag: Svannäs och norrut (beställning från Ica eller Coop).
Onsdag: Arjeplog, Sväggejaur – Stensund (beställning från Ica eller Coop).
Torsdag: Slagnäs – Mellanström (beställning från Lanthandeln Slagnäs).
Fredag: Adolfsström, Gautosjö och Aspnäs (beställning från Ica eller Coop). Jäckvik och västerut (beställning från ICA Jäckvik).

Frågor

Har du frågor om, synpunkter på eller tips till förbättringar när det gäller varuhemsändning är du välkommen att kontakta:
Medborgarservice, 0961-144 44, medborgarservice@arjeplog.se.