Stort engagemang i vår medborgardialog om skolans lokaler

Kommunen bjöd in till medborgardialog på Medborgarhuset för att prata om skolans lokaler, torsdag den 24 april. Mötet lockade cirka 35 deltagare som kom med frågor, funderingar och kritiska inspel till kommunchef Anna Kaltenegger, utbildningschef Fredrik Westerlund och samhällsbyggnadschef Emil Sundström.

Kommunens representanter började med en presentation om det uppdrag de fått av kommunstyrelsen, det vill säga att hitta en långsiktig lösning för skolans lokalanvändning från och med läsåret 2026/2027, samt den kortsiktiga lösningen för läsåret 2025/2026.

Presentation av uppdraget
Medborgardialogen inleddes med att tjänstepersonerna presenterade sitt uppdrag och de alternativ som har tagits fram.

Under utredningen av den långsiktiga lösningen kommer förskoleklass och fritids att vara kvar i Annexet medan årskurs 1-6 är på Öbergaskolan och årskurs 7-9 är på Hornavanskolan. På så sätt håller man ihop årskurs 6 med resten av mellanstadiet samtidigt som ytor frigörs på Hornavanskolan och kan användas som rastutrymmen där. Kommunen kommer dessutom att se över utemiljön kring Hornavanskolan, göra en ny lösning för hämta/lämna utanför Öbergaskolan och miljö-, bygg- och räddningsnämnden kommer att se över trafiken på Strömvägen.

Fyra alternativ
Den långsiktiga lösningen utreder man som fyra olika alternativ. Den stora skillnaden mellan alternativen är om förskoleklass och fritids ska vara på Annexet eller Öbergaskolan, om mellanstadiet ska vara på Öbergaskolan eller Hornavanskolan och om högstadiet ska vara på Kyrkholmsskolan eller Hornavanskolan. Vidare ska bland annat Lärcentras lokaler, behoven av skolgårdar och vad kommunen ska göra med tomma lokaler ingå i utredningen.

Alternativ 1: förskoleklass och fritids upp till årskurs 3 vistas på Öbergaskolan, årskurs 4-9 på Hornavanskolan, Lärcentra huserar i annexet och de så kallade praktisk-estetiska (PREST) ämnena bild, musik, slöjd, hem- och konsumentkunskap i motorlabbet. Hornavanskolan får en ny skolgård, medan Kyrkholmsskolan rivs delvis, köket blir kvar.

Alternativ 2: förskoleklass och fritids upp till årskurs 6 vistas på Öbergaskolan, årskurs 7-9 på Kyrkholmsskolan som rustas upp, Lärcentra stannar kvar i nuvarande lokaler och PREST-ämnena lärs ut på Kyrkholmsskolan. Eventuell användning eller ”tomkostnad” av motorlabb, Hornavanskolan och annex.

Alternativ 3: förskoleklass och fritids upp till årskurs 6 vistas på Öbergaskolan, årskurs 7-9 på Hornavanskolan, Lärcentra stannar kvar i nuvarande lokaler och PREST-ämnena lärs ut i motorlabbet. Hornavanskolan får en ny skolgård, medan Kyrkholmsskolan rivs delvis, köket blir kvar.

Alternativ 4 (medborgarförslag): förskoleklass och fritids stannar kvar i befintliga lokaler, årskurs 1-6 vistas på Öbergaskolan, årskurs 7-9 på Kyrkholmsskolan, PREST-ämnen lräs ut i ABH-huset och ABF flyttar till Hornavanskolan, liksom Argentis. Bagarstugan som Argentis håller till i idag kallställs. Motorlabbet ingår inte i förslaget.

Alla alternativ måste analyseras utifrån elevernas lärmiljö, personalens arbetsmiljö och frågor som säkerhet, trygghet och studiero. Samtliga alternativ ska innehålla kostnadsberäkningar över en period på tjugo år.

Frågor och svar
Mötet var sedan öppet för diskussion och frågorna var många. Skolsäkerhet, arbetsmiljö, utemiljöer, brist på information, rastaktiviteter och barns, föräldrars och personals möjligheter till inflytande var några av de punkter som många deltagare ville ta upp.

Skolsäkerhet är ett hett ämne efter den senaste tidens händelser och i ljuset av den pågående skolsäkerhetsutredningen fanns det flera frågeställningar. Exempel på dessa var om man kommer att få ha folkbibliotek i samma hus som en skola, om inpasseringssystem kommer att bli obligatoriska i skolmiljö och hur man ska kunna garantera att eleverna inte utsätts för störningar från utomstående.

Tjänstepersonerna instämde i att frågan är viktig och svår. De svarade att man ser över hur man kan skylta upp och avgränsa skolområdena på olika sätt, samt att de också följer den skolsäkerhetsutredning som pågår och de förslag som den leder fram till i regering och riksdag.

En annan stor fråga är arbetsmiljö för elever och personal. Kommunens företrädare konstaterade att den havererade ventilationsanläggningen på Kyrkholmsskolan gör lokalerna svåra att använda i någon större utsträckning medan en mötesdeltagare inflikade att luften inte är bra på Hornavanskolan heller. Där finns det dessutom ett klassrum som saknar fönster utåt.

Utbildningschef Fredrik Westerlund svarade att i nuläget är varken Kyrkholmsskolan eller Hornavanskolan ändamålsenliga lokaler och att det är därför man i utredningen måste titta på hur man kan göra respektive alternativ så bra som möjligt, för att på bästa sätt kunna jämföra dem.

En annan fråga som deltagare tog upp är vad man ser som brist på information till såväl elever, föräldrar som personal. Alla tycker också det är viktigt att de elever och lärare som ska arbeta i lokalerna får möjlighet att påverka valet av alternativ och lösningar. Dialog med de politiker som ska fatta beslut i frågan efterlystes också.

Kommunchef Anna Kaltenegger underströk att information till elever, fackliga företrädare, personal, vårdnadshavare och medborgare ingår i uppdraget. Kommunstyrelsen har också beslutat om medborgardialoger eller informationsmöten i frågan och nästa medborgardialog är planerad till 26 maj.

– Jag hoppas att så många som möjligt kommer då!, avslutade Anna Kaltenegger.